18 juni

Today: shopping day? We waren een beetje laat opgestaan. De Nightmarket is overdag een overdekte markt in een grote hal. Dus wilden we hier nog een poging wagen voor een shirtje en goedkope deo. Maar eerst even wat eten. In de buurt bij Pho24 een bakkie gegeten, toen de markt op. Zelfde shirtjes als gisteravond en veel duurdere deo als in de supermarkt. WJ had nog meer ‘shoppingmalls’ gevonden op internet, dus besloten we die deze middag te bezoeken,

Nog voordat we bij de eerste waren kwam er een stortbui uit de lucht vallen. Waar we wilden schuilen bleek ook een shoppingmall te zitten, dus daar hebben we in elk geval alvast goedkope deo gekocht. In de miezerregen zijn we toen verder gelopen. En maar lopen en lopen, maar geen shoppingmall. Ondertussen werden onze benen steeds zwaarder en de lucht steeds donkerder. Toen vonden we shoppingmall nummer drie. Even doorheen gewandeld, maar geen leuke shirtjes. We hebben tooen maar een taxi terug naar het backpackersarea genomen. Ondertussen hoosde het. Na een paar minuten schuilen zijn we na een rondje lopen weer bij Pho24 gaan zitten. We waren ongeveer rond 19 uur in de kamer en Melin sliep rond 19.45 uur, zo moe was ze. 2 uur later werd ze wakker van haar eigen gekwijl en liep ze volgens WJ gekke bekken te trekken ;-) Tanden gepoetst, nog even maserchef met Gordon Ramsey gekeken en gaan slapen.

19 juni
Laatste dagje in Saigon en dus in Vietnam! Om 8.45 weer ontbeten bij het kraampje voor het hostel. Daarvoor hadden we gebakken banaan gehaald en Melin nog een superlekkere fruitshake van passievrucht en mango. De backpacks weer ingepakt en om 11 uur uitgecheckt. Gisteren zijn we tijdens onze taxirit terug langs de shoppingmall gereden waar we naar op zoek waren. We hadden nog 1 straatje verder moeten lopen…. ;-) Eerst met de bus richting Chinatown voor de Binh Tay market. Goed, dat hadden we niet hoeven doen, wat een bende. Met de bus terug naar het station. We hebben een taxi heen genomen naar de verste markt en zouden lopend via nog een andere market terug naar het centrum lopen. De 2 markets waren overdekte markten (Saigon square 1 en 2). Kleren genoeg! Als Melin meer geld en ruimte had gehad om alles mee te nemen wat ze leuk vond…(Miran, denk dat jij het hier ook wel leuk had gevonden, net als de meeste andere dames trouwens ;-) Maar 3 keer raden, geen shirtje voor WJ. Althans, geen shirtje zonder mouwen. Wel een groen shirtje met mouwen van Superdry gekocht voor weinig. Ook leuk. Om 17 uur zouden we met de taxi van het hotle naar het vliegveld rijden, maar om 2 uur waren we al ready to go. Was weer erg warm. Broodje gekocht en nog een bananencake voor in het vliegtuig. Ook nog zo’n overheerlijke shake en een biertje gedronken, om daarna nog even in het park te relaxen. Rond 16 uur terug naar het hotel om ons even op te frissen en te internetten, voordat we werden opgehaald.

Om 18.20 uur konden we inchecken en onze bagage droppen. Daarna door de security…. Groot alarm! Wat bleek: WJ had zijn zakmes nog in zijn dagrugzak zitten, was hij helemaal vergeten.Volgens hem zit het al vanaf China (de laatste keer dat we het gebruikt hebben) in die tas. Maar helaas, inleveren die hap. ‘Just buy a new one’, zei de douane-beambte doodleuk. Sorry Maarten… Dit keer waren we ruim op tijd en konden we nog even wat eten. Om 20.20 zouden we vliegen, maar tegen die tijd stond er nog steeds ‘check-in’ op de borden en geen vliegtuig. Nog een uur later werden we wel een beetje chagrijnig, want er kwam geen update of info en niemand te vinden. WJ ging terug naar het restaurant om op internet te checken. wat bleek: daar stond op de site wel dat de vlucht vertraging had en rond 23 uur pas zou vertrekken! Mooi is dat. Iets over half elf veranderde de departure tijd in 23.59 uur i.v.m. vertraging. Nog een keer 1,5 uur wachten dus. Pffff! Uiteindelijk zaten we om 00.15 uur in de lucht en landden we 3 uur en 5 minuten later in Jakarta, Indonesie.

We hoopten dat onze chauffeur, geregeld door het hotel, er nog zou zijn na al die vertraging. We haastten ons naar het visumloket om onze Visa-on-arrival te halen, toen snel door de paspoortcontrole en daarna hadden we redelijk snel onze bagage. Op naar de uitgang en… gelukkig, daar stond Eky met een Bordjje met WJ’s naam erop nogsteeds te wachten. Zo te zien was hij net zo blij om ons te zien ;-) In de auto op weg naar het hotel gezellig met Eky gekletst over van alles en nog wat. We waren erg blij toen we 30 minuten later in ons bedje lagen. Het was dan wel 4.45 uur in een stinkende kamer zonder raam, maar dat maakte ons even niks uit. Eky kwam nog even langs bij de kamer om een handgeschreven lijst met bezienswaardigheden en zijn telefoonnummer af te geven.