8 april

Zo, nu hadden we toch alle national parks in de buurt gezien. Relatief dicht bij elkaar maar toch zo verschillend. We kunnen niet zeggen wat het mooiste was, ze zijn niet met elkaar te vergelijken. Het plan voor nu was om in 2 dagen richting Monterey te rijden. Iets onder Monterey begint de Big Sur kustroute van 90 kilometer tussen San Francisco en Los Angeles. Via Las Vegas zijn we via een weg gereden die we op de heenweg ook hadden gereden naar Bakersfield. Het werd vrij laat en we zagen het niet zitten om nog te koken. Ook van het zien van al die hamburger billboards langs de snelweg hadden we zin gekregen in een hamburger ;-) In Bakersfield vonden we een Burger King en daarna was het een klein stukje terug naar de Orange Grove camping. Het kantoor zat al dicht, maar via een handig enveloppensysteem konden we betalen en een plekje uitzoeken. We pakten onze douchespullen en genoten van de heerlijke douche hier. Meteen tandenpoetsen en de auto in.

9 april

Hoewel we nog een lange rit te gaan hadden, deden we het rustig aan. We hadden 2 (!) wasjes gedraaid en geskypt met Maaike, Ella en Kim & Mark. De checkout tijd was 12 uur en dat redden we net, haha! Laat in de middag kwamen we aan in Salinas, een stad iets ten oosten van Monterey. Daar zijn we het bezoekerscentrum binnengestapt voor campings en info over de Big Sur kust. De 2 aardige dames hielpen ons met van alles en nog wat, maar de prijzen die ze noemden voor campings langs de kust en voor de staatsbosbeheercampings vielen zwaar tegen: 45 dollar! Nou ja, eerst maar boodschappen halen en we zien wel waar we langskomen.

Geen supermarkt te vinden in de buurt, dus doorgereden richting Monterey. Onderweg kwamen we langs het Laguna Seca circuit (MotoGP) waar ook een camping bij zat. De prijs viel mee, alleen hadden we nog niets te eten voor vanavond. In Monterey kwamen we een grote supermarkt tegen. Daar deden we boodschappen om vervolgens naar het Veterans Memorial Park te rijden. Daar zat een simpele staatsbosbeheer camping. In het donker ging Melin couscous met rundvlees maken en WJ ruimde de auto op. Hier was het ’s avonds weer verrekte koud, dus na de koffie snel de auto in ;-)

10 april

Vandaag wat te vieren : 6 jaar samen! Het is wat ;-) Het afgelopen jaar 24/7 bij elkaar op de lip gezeten, dus eigenlijk mag je er wel een jaar bij optellen. We hebben in overleg besloten om er nog een jaar bij aan te plakken. Niet het reizen, maar wel het samenzijn. In het frisse ochtendzonnetje hebben we ontbeten en zijn toen verder gaan rijden. De Big Sur kustroute begint zo’n 26 mijl onder Monterey en loopt voor het grootste gedeelte door het Los Padres National Forest. Oftewel: voor elke afslag naar een strand, bos of bijzonder uitkijkpunt moet je minimaal 5 dollar betalen. Dat wisten we niet van tevoren, maar vanaf de eerste afslag kregen we al een flauw vermoeden. Er stond namelijk een file voor het loket van Lobos Point, een plek om zeeleeuwen en grijze walvissen te spotten. We hadden geen zin om te betalen en besloten verder te rijden.

Een eindje verder zat een rangerstation met een eigenaardige vent achter de balie. Hij vertelde ons dat de campings helemaal niet zo duur waren en als we geluk hadden zelfs gratis. Vlak hierna zat Pfeiffer Beach, waar we na betaling van 5 dollar even op het strand hebben gelegen. Het was heerlijk weer en lekker om langs de kust te cruisen. We hebben heel in de verte een walvis zien spuiten en een hele groep dolfijnen gespot. Later hebben we bij het Whalewatch cafe iets gedronken. Aan het eind van de middag kwamen we in de buurt van Hearst Castle. Parkeren onderaan de berg en alleen met een tourbus kon je bij het kasteel komen om het te bekijken. In het bezoekerscentrum hebben we even vluchtig de geschiedenis ervan gelezen en bekeken, met foto’s vasn prachtige zwembaden en grote kasteelachtige kamers. Het kasteel is gebouwd door mediatycoon Dhr. Hearst en is een protserig staaltje zelfverheerlijking. We reden verder en zagen onderweg in de tuinen van het kasteel ineens een groep zebra’s! Heel apart was dat. Een stukje verderop lag het strand letterlijk bezaaid met Elephant-seals: zeeleeuwen met een grote neus zeg maar.

Het was inmiddels weer tijd om boodschappen te gaan doen en een slaapplekje te zoeken. We zaten al aan he teind van de Big Sur, waar een paar state beaches en state parks lagen. In Morro Bay vonden we een supermarkt en een camping aan het strand. Romantisch de dag afsluiten met lekker eten, een roseetje en de ondergaande zon in de zee.