26 november
WJ was al vroeg wakker en zat om 7 uur al naast de auto. Melin wilde zich nog een keer omdraaien, maar door de vele kleine muggen in de auto en de benauwde lucht ging dat niet meer lukken. Dan maar even lekker douchen. Daarna hebben we ontbeten en heeft Melin de verhaaltjes van de afgelopen dagen geschreven. Onderweg naar Alice Springs was er nog 1 plek die we wel wilden bekijken, de meteorietinslagen van zo’n 40.000 jaar geleden. Die lagen ongeveer 130km voor Alice Springs en 15km van de weg af via een dirtroad. Dus met een gangetje van max. 40km per uur reden we vol verwachting naar de gaten toe. Vanaf de parkeerplaats midden in de desert was het ook nog eens 20 minuten lopen. In de brandende zon gingen we aan de wandel, hoed op, water mee. Eenmaal bij het gat was het toch wel een deceptie… het was niet groot en in de loop der tijd was er van het gat zelf bijna niets meer te zien. Door de begroeiing werd dit nog eens versterkt… zonde van de benzine, snel terug naar de airco in de auto.

Vlak voor Alice Springs zijn we even gestopt om de folders te checken op prijzen voor de verschillende caravan parks. Dit deden we voor het gemak maar even via internet, we hadden inmiddels weer bereik. We wilden graag een plekje met (gratis) wifi om de foto’s te kunnen uploaden. De prijzen verschilden nogal en over internet was weinig te vinden. Er zat niks anders op dan de campings af te gaan. Gelukkig zaten ze alllemaal dicht bij elkaar in de buurt. Nergens hadden ze gratis internet, alleen betaald wifi. We reden verder en zagen een bord met ‘powered sites, now 20 dollar!’ . Da’s niet duur. Het internet was hier even duur als bij de anderen, maar we besloten vanwege de prijs per nacht toch hier te overnachten.

Ons verlengsnoer was alleen net te kort voor de afstand van de box naar de auto. Gelukkig was er een supermarktje naast de camping waar we een extra snoer hebben gekocht, probleem verholpen! WJ ging bier halen en Melin zette de stoeltjes buiten. Ze ging nog even schrijven en WJ ging foto’s uploaden via het betaalde internet. Hij kwam er toen ook achter dat het een uur vroeger is dan in South Australia ;-) ff vergeten. Daarna even in het zwembad afgekoeld. Het was een zwoele maar drukkende avond. Toen we na het eten nog wat te drinken namen, voelden we dikke spetters. Binnen enkele seconden regende het keihard en vluchtten we snel de douches in. Tussen de buien door snel de auto in. WJ ging meteen pitten en Melin heeft nog even gelezen en naar de buren gekeken die in de regen hun tent nog moesten opzetten ;-)

27 november
We hadden hier 2 nachtjes geboekt, dus we hoefden ons niet te haasten om voor 10 uur uit te checken. Rond 8.30 uur waren we uit bed en doken lekker het zwembad in. Na het zwemmen hebben we tijdens het ontbijt een plan voor die dag gemaakt. Als eerste wilden we eigenlijk even langs een garage, want de voorramen gingen al een paar dagen niet meer open en dicht. Wij dus naar Budget Car Repairs. Daar konden we de auto laten staan, ze zouden er begin van de middag naar kijken. We konden vanaf daar lopend de stad in. WJ had gezegd dat de man eerst moest bellen voordat e.e.a. teveel geld ging kosten.

Als eerste gingen we naar de Royal Flying Doctor Service, met daarnaast het National Pioneer Women’s Hall Of Fame en het ziekenhuis. Om het museum te zien van de vliegende dokters, vroegen ze 12 dollar entree, dat hadden we er wel voor over. We hebben daar veel geleerd over hoe de RFDS is ontstaan en wat ze allemaal doen, erg indrukwekkend. We dachten dat het iets van vroeger was, maar het is de enige medische dienst die in alle uithoeken van Australie kan komen, dus ook de outback. Verder doen ze ook patientenvervoer voor de ‘normale’ ziekenhuizen. Het was een klein museum waar en korte film vertoond werd.

Hierna zijn we naar een winkelcentrum gelopen, waar het infocenter zat. Daar hebben we tips en info over de rest van onze route gevraagd. De vrouw kwam uit Darwin, dus die kon ons genoeg vertellen (ook waarom ze liever hier woont trouwens ;-). Aansluitend hebben we in de shoppingmall noedels gegeten. Ondertussen had WJ telefoon gehad van de garage. Het linkerraam was gefixt (contactpunten schoongemaakt), maar voor het rechterraam was een onderdeel nodig van minimaal 110 dollar. Dat was ons iets teveel, dus dat hoefde niet. We konden de auto een halfuur later ophalen. Schade: 150 dollar! Tietenmarietje, da’s ff slikken. We zijn daarna naar Anzac Hill gereden voor een uitzicht over de stad en om even van de schrik te bekomen. Vervolgens een wandeling gemaakt in de Botanical Gardens, maar daar stond niet veel in bloei. Na de dagelijkse boodschappen zijn we naar de camping teruggereden. Biertje, verhaaltjes, zwemmen en koken, je kent het wel. Koken bestond uit noedels opwarmen en broodjes smeren… Het was een avond om lekker lang buiten te blijven zitten, want het was warm en broeierig. Maar rond 21.30 uur vielen de oogjes bij allebei dicht. Tanden poetsen en auto in! Binnen was het net zo warm als buiten. WJ had de klamboe voor het raam gehangen zodat deze helemaal open kon blijven staan.