Zo, de nachttrein ook weer overleefd. Ook dit keer een kussentje en een dekentje, maar de cabine was open en we lagen tussen de locals. We werden de hele  nacht wakker gehouden door een huilend kind: haar moeder bleef achter in Shanghai om te werken en ze moest met oma en de rest van de familie terug naar Xi’an. Om 8.30 uur kwamen we aan. Ongeveer een half uur in de rij gestaan voor de taxi, niet fijn met ondertussen minimaal 12kg (Melin) en 18kg (WJ) op je rug…

In het hotel aangekomen was het nog maar de vraag of we al een kamer zouden krijgen, omdat de checkout tijd 12 uur was. Maar gelukkig  hadden we alllemaal een kamer. 2 uur de tijd om je op te frissen, daarna met z”n allen gelunchd. Erg lekker gegeten en vooral ook veel gegeten! Wel gemerkt hoe lekker het eigenlijk is dat we in NL niet meer in restaurants mogen roken: het stond er behoorlijk blauw. Daarna aan de wandel en geld pinnen, want overmorgen als we met de boot gaan, was er geen tijd om geld te halen.

Onderweg naar de Moslimbuurt en moskee van Xi’an (er wonen ongeveer 240.000 moslims in Xi’an en allemaal bij elkaar), langs de Belltower en de Drumtower gekomen. Xi’an is de enige stad in China met een nog compleet intacte stadsmuur. Volgens ons Chinaboekje werd ’s ochtends de bel geluid in de Belltower als de poorten opengingen en ’s avonds de trom geslagen in de Drumtower als de poorten weer dichtgingen. Onze gids Rocky, een local uit Xi’an, wist niets van dit verhaal…

We konden de moskee bezoeken, maar deze stond in de steigers en was dus niet erg bijzonder. Daarom met zn allen de ‘ fake market’ in het Muslimquarter bezocht. Ik snap het niet: honderden kraampjes en ze verkopen allemaal dezelfde zonnebrillen, armbandjes, houten kikkers en shirtjes.  Melin heeft nog een adidas shirtje gekocht ‘ uit de nieuwe collectie’. Afdingen is moeilijk, maar gaat steeds beter ;-) Er was ook heel veel streetfood met de lekkerste en vreemdste dingen. WJ en ik hebben toch maar gekozen voor een lekker broodje gebakken ei, yummie! De rest van de middag daar een beetje rondgesjouwd. In het hotel nog even een handwasje gedaan en gechilled. En daarna met een paar van de groep naar de nightmarket. Denk hierbij aan de Albert Cuyp x 3 en ondergronds…