6 oktober
De bussen naar Sukhothai vertrokken regelmatig en de beste en goedkoopste optie was dan ook om een tuktuk te nemen naar het busstation en daar een kaaertje te kopen voor de eerstvolgende bus. Het zou dan wel een local i.p.v. een VIP-bus zijn, maar dat scheelde wel weer 2,50 per ticket. Gelukkig zijn de local (overheids-) bussen prima bussen met airco en voldoende beenruimte. Om 10.15 uur vertrok onze bus en 6 uur later werde we netjes voor ons resort afgezet. Voordat we straks 4 maanden gaan k(r)amperen in het dure Australie, wilden we nog ergens een paar daagjes in luxe doorbrengen. Aangezien er in Sukhothai niet veel meer is dan het historisch park van het oude koninkrijk, werd dat dus onze luxebestemming.

Mooie, grote kamers, zwembad, spa & massage, warm water (!) en elke dag je kamer opgeruimd. Het resort ligt vlakbij het historisch park, dus prima met de fiets te doen. We werden vriendelijk ontvangen met een welkomstdrankje en uitleg over het restaurant en de andere faciliteiten. Darna werden we naar onze kamer begeleid, we hoefden zelfs onze tassen niet te dragen! De kamer was groot, netjes,strak en toch sfeervol. Mooie badkamer met lekkere shampootjes en badschuim. We hadden alweer trek gekregen, dus we besloten in het restaurant wat te gaan eten. We wisten dat de prijzen aanzienlijk hoger zouden zijn dan ‘buiten’, want dat is altijd zo bij die resorts. Maar goed, voor deze keer vonden we het niet zo erg, ook al konden we van de prijs van 1 gerechtje hier normal makkelijk met z’n tweeen eten en drinken… Het eten smaakte goed, net als het biertje. Terug op de kamer vielen bij Melin de oogjes al snel dicht en WJ ging lezen op de tablet. Toen Melin wakker werd had ze zin in een duik in het zwembad. Het water was echt heerlijk warm, maar zout. Dat was niet storend en ze heeft lekker een uurtje gebadderd. Na de douche zijn we naar het dorpje ca. 1 km verderop gelopen, bij de ingang naar het park. Daar hebben we wat gegeten en zijn toen teruggewandeld. Ook hier weer de nodige (dreigende) straathonden.hmm… Terug op de kamer lekker nog even TV gekeken.

7 oktober
Lekker hoor, zo’n ontbijtbuffetje ;-) Gebakken eitjes, toast, pannenkoeken, koffie en een heel scala aan thais eten. Veel eten, want we gaan een stuk fietsen vandaag. Het historical park ligt dus maar 1 km hier vandaan en je kan er ook met de fiets doorheen crossen. Jullie zullen wel denken: hebben jullie het niet een beetje gehad met al die tempels? Een beetje wel ja, haha. Maar toch, als je in de buurt bent mag je het oudste plaatsje + oude hoofdstad van Thailand niet missen. Het park is niet zo heel groot en na een uur fietsen waren we rond. Het was nog een stuk verder fietsen naar een andere bijzondere tempel buiten het park. Daar aangekomen bleek dat je opnieuw entree moest betalen om het van dichtbij te bekijken. Dank je de koekoek! Het was maar 2,50 euro, maar toch, we zijn uit principe niet naar binnen gegaan.

Ons volgende doel was het nieuwe Sukhothai, zo’n 12km verderop. Onderweg zijn we gestopt voor een lekkere cavia op een stokje en een ijsje. Of was het toch gewoon kip? De route naar de stad was niet de leukste route om te fietsen, langs de snelweg met voorbijrazend verkeer, maar het was de enige manier om er te komen. Binnen 3 kwartier waren we er. We waren de enige fietsers, onderweg zijn we behalve veel auto’s alleen nog een man tegengekomen die zijn olifant uitliet en er zelfs een eetcafe mee binnenliep. Rare lui… Na 5 minuten rondfietsen wisten we genoeg: in nieuw Sukhothai is niks te beleven. Bij een koffiehuisje hebben we een biertje (heineken) en een kiwi-smoothie gedronken en rechtsomkeer gemaakt naar het resort. Op de heenweg waren we langs een soort wikelcentrum gefietst en we besloten daar even binnen te gaan. Het bleek een supermakrt met een foodcourt en wat kleinere winkeltjes. We hebben er een beetje rondgekeken, boodschappen gehaald en allebei een vers t-shirt gekocht. Daarna weer verder met de fiets.

Voor onze kamer hebben we buiten even een biertje gedronken. WJ ging douchen en Melin nam een plons in het lekkere zwembad. Niet veel later kreeg ze gezellschap van een groep ouwe fransozen en had ze het snel gezien. Tegen de jongen van de receptie hadden we gezegd dat we nog een nachtje wilden blijven en gevraagd oof er vanavond een buffet in het restaurant was, dan zouden we namelijk hier blijven eten. Nachtje erbij was geen probleem en er zou een buffet zijn. Dus rond 20 uur namen we plaats aan een tafeltje en kregen we de kaart…. geen buffet dus :-( De prijs voor 1 gerechtje was net zo duur als een all-you-can-eat buffet dus dat was wel ff balen, we hadden expres niet zoveel gegeten vandaag. Toch maar iets uitgezocht en lekker gegeten. Daarna uitbuiken op bed, heerlijk. We hebben ’s avonds nog even geskypt met pa en ma Heg, want die vliegen dinsdag naar Kos.

8 oktober
Omdat er verder niks te doen is in Sukhothai, hebben we vandaga lekker genoten van ons luxe kamertje. Eerst lekker ontbijten en de rest van de dag beetje internetten, boekje lezen, tv kijken. s ‘Avonds hebben we de fiets gepakt naar het centrum en hebben we lekker geborreld en gegeten.