(omdat we gister met wat medereizigers zijn ‘doorgezakt’ is dit berichtje een dag later geplaatst)

Dag 1

Ni hao!
Vanaf de 6e etage van ons Kings Joy Hotel in Peking (of Beijing) schrijf ik ons eerste berichtje van onze wereldtrip.

Ons vliegtuig vertrok om 18:15 uur en landde rond 8:50 uur plaatselijke tijd in Beijing. Daar stond onze chaffeur te wachten

met een bordje waarop onze namen stonden. Hij kon geen engels en wij mochten ons hotel aanwijzen uit 3 verschillende plaatjes ;-) Na een helse rit van ongeveer een hafuur werden we voor het hotel afgezet. Oh ja, verkeersregels kennen ze hier dus niet, toeteren wel. rechts inhalen over de vluchtstrook mag dus gewoon. Volgens ons werkt het zo: 1e x toeteren = ik kom eraan, 2e x = ga aan de kant, 3e x = bedankt!

Gelukkig konden we meteen inchecken en naar onze kamer. Een prima kamer en een net hotel. Daarna zijn we meteen de stad in gegaan, want we hadden nog geen yuan (chinees geld) maar we ontzettende dorst. Het was superdruk in de hutongs (smalle steegjes) en op de hoofdstraat, want de chinezen hebben vakantie: 1 mei is ook hier dag van de arbeid.

Nadat we geld hadden gehaald en wat te drinken, zijn we ff gaan pitten (jetlag…). Rond 17:30 hebben we op goed geluk gegeten in een tentje naast het hotel, we konden plaatjes aanwijzen, super handig! Om 18:00 uur hadden we een meeting met onze gids en ontmoetten we de rest van de groep. Deze bestaat uit 10 mensen van tussen de 20 en 32 jaar. WJ is de oudste ;-) Ze komen uit Noorwegen, Zweden, Finland, Engeland, Estland en nog 2 meiden uit Nederland. Erg aardig en sommigen hebben al een aardige reis achter de rug, dus we horen genoeg over wat we wel en niet moeten doen.

In de avond nog even het internet getest in het hotel (geen facebook en Google images), een biertje gedronken en toen gaan zzzlapen…

Dag 2

Vanochtend om 7 uur vertrok de bus richting de Chinese Muur. De rit zou 2 uur duren maar we waren er na ruim een uur al. Met andere woorden: weer een helse rit over de Pekinese wegen. Toen we aankwamen mochten we onze eigen gang gaan, als we maar weer om 11:30 uur beneden waren. Nou voordat je dus bij die hele muur bent, moet je een best wel lange en steile trap op. Zeker 20 minuten lopen! “ah, easy to climb” had onze gids gezegd. Ja ja…
Eenmaal op die muur ben je dat snel vergeten, echt ongelofelijk. Wel was het nog erg mistig en was er een kleine zandstorm geweest, maar kon je de muur en de omgeving goed zien. Hij is 6.600 km lang, van west naar oost. Ze hebben er ‘ slechts’ 30 jaar over gedaan. Het is ook nog behoorlijk sjouwen op de muur (zie de filmpjes ;-) maar het uitzicht is dan ook prachtig.

Na weer een hartverzakkende rit terug naar het hotel, zijn we naar de supermarkt gegaan voor wat eten en drinken. Ja supermarkt, want op de straat is het moeilijk te achterhalen wat je nu eigenlijk bestelt. Terug in het hotel als een blok in slaap gevallen. Toen we wakker werden en geld wilden pinnen, was de ATM kapot. Op zich niet o’n probleem, want we hadden nog genoeg geld voor het eten ’s avonds.

Om 19:00 uur gingen we met de hele groep eten. Onze gids ging mee, zodat we een hele tafel vol met allerlei gerechten voorgeschoteld kregen, o.a. de fous ‘Roasted Beijing Duck ‘ . Het smaakte alllemaal erg goed, met stokjes eten is nog ff wennen voor WJ.

En nu dus in het hotel naborrelen met wat mensen uit de groep en andere reizigers. Morgen om 8 uur naar de Verboden Stad en misschien ‘ het vogelnest’ of de Silk market.

Dag 3 (2 mei 2012)

Vanochtend om 8 uur vertrokken naar de Verboden Stad. Via het Tian’ anmen plein, het grooste plein ter wereld, zijn we naar de verboden stad gelopen. Tijdens die voettocht waren wij als 10 Noord-Europeanen geloof ik de grootste attractie. De stad ligt aan het plein en is vanaf ons hotel ongeveer 20 minuten lopen. We kregen daar een vrouwelijke gids mee die ons in 2 uur tijd alle ins en outs van de Verboden Stad vertelde. Het was mooi om gezien te hebben en de geschiedenis ervan is zeker interessant (ouwe snoeper die keizer, met zijn concubines..)

Na het bezoeken van de Verboden Stad, zijn we met een deel van de groep naar de Silk Market gegaan met de bus. De Silk Market is een beverwijke bazaar van 6 verdiepingen, met bij elk kraampje een chinees die ineens wel heel goed engels kon om zijn koopwaar aan te bieden. Niks voor ons, dus snel weer weg…

We hebben de metro naar het hotel gepakt, op goed geluk. Mazzel voor ons: in de metro zelf was alles netjes in het engels aangegeven! Ondanks dat toch een halte te ver, waardoor we het stuk van vanochtend naar de Verboden Stad nu omgekeerd nog een keer moesten lopen. Onderweg nog even booodschappen gedaan en daarna naar de hotelbar om een biertje te drinken en onze eerste blog te schrijven.

Vanavond willen we naar het National Stadium, beter bekend als ‘ Het vogelnestje’; spectaculair by night want helemaal verlicht in verschillende kleuren.